سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امام زمان17- (پنج شنبه 87/2/5 ساعت 12:27 عصر)
معرفت دینی4بسم الله الرحمن الرحیم معرفت انتظار 4 قسمت چهارم از بحث معرفت انتظار رو در خدمت شما عزیزان هستیم ، بحث امروز شامل چند بعد می شه که این ابعاد در بحث انتظار بسیار مهم هستند ، یکی از بحث هایی که امروز بهش می پردازیم نگاه آقا امیرالمؤمنین (ع) به معرفت انتظار هست و دیگری ، نگاه اهل بیت (س) به ایرانیان در بحث انتظار و در قسمت آخر اگر برسیم بحث سفیانی زمان حاضر ، اون چیزی که بر طبق روایات حدس زده می شه رو انشاءالله معرفی خواهیم کرد . و البته این خیلی جمله با جرأتیه . و من سعی می کنم چون خیلی جملات ، برای شما جدید هست و ممکنه عجیب باشه ، آدرس ها و سندها رو هم خدمتتون بگم که هم شما و هم کسانی که بعداً نوار و یا جزوه به دستشون می رسه ، به موثق بودن این روایات پی ببرن . در اصول کافی جلد 2 ، صفحه 139 اومده : آقا امیرالمومنین (ع) می فرماید : او ( قائم (عج) ) گرچه غائب است ولی دانش او برای مردم مخفی نیست و آداب ، احکام و تعالیمش در قلب و جان انسانهای مؤمن استوار و پابرجاست و مردم بر اساس تعالیم و رهنمودهای او زندگی می کنند . خُب از این روایت دو تا نتیجه می گیریم یکی این که در آخر الزمان قدرت الهی در امر هدایت تکوینی قویتر می شه و من و شما بدون دیدن امام (ع) یا شنیدن مطلبی در مورد این زمان ، از امام (عج) ، قدرت تشخیص مون بالا می ره ، فکرها ، فکرهای بازتر و وسیعتر و قویتری می شه . این یک مطلب و مطلب دوم اینکه امام زمان (عج) اجازه نخواهد داد که در یک حکومت واقعی اسلامی حالا چه حکومت باشه ، چه مملکتی باشه که مسلمونها درش هستن ، انسانها در اثر قصور به راه خلاف برن . حالا منظور از قصور چیه ؟ یعنی اینکه ما بشینیم فکرهامون رو بکنیم و بعد به یه نتیجه خلاف برسیم . در بحثهای فقهی ، در اصول استنباط ( یعنی وقتی که مراجع ما یک امری رو استنباط کردن و حکمی دادند ) قاعده ای داریم ، تحت عنوان قاعده لطف . بر اساس این قاعده امام زمان (عج) اگر دید مجتهدین جامعه ، ولی فقیه و علماء دین و یا بقیه ، در مورد یه مسئله ای فکرهاشون رو کردن ، توکلشون رو کردن ، توسلشون رو کردن ، متقی هم بودن ، اما به نتیجه اشتباه رسیدند ، به یه طریقی اونها رو آگاه خواهد کرد . در مورد مسائل فقهی ، این موضوع فراوون دیده شده و در تاریخ ما زیاد بوده ، همین الان هم هست . و در مورد مسائل اجتماعی و تاریخی هم شماها در طول تاریخ انقلاب ، دو سه جا خیلی قوی با این مسئله برخورد کردید . مهمترین جا که مستند هست و سند هم داریم ، جایی هست که وقتی در اول انقلاب ، حکومت نظامی برپا شد ، خُب عقل حکم می کنه که این حکومت نظامی رو تحمل کنیم و از صبح راهپیمایی کنیم ، برای این که بحث گوشت و پوست و استخوان و تیر ( اون هم در دست دشمن مست ) هست ، وقتی که در دستِ زنگیِ مست ، شمشیر باشه ، قاعده عقلی این حکم رو می کنه که باید فعلاً خودمون رو کنار بکشیم . در یه چنین شرایطی ، امام (ره) فرمان تاریخی خودشون رو دادن : “ ملت ! بریزید توی خیابونها ! ” همه مخالف بودن . مِن جمله حضرت آیت الله طالقانی (ره) ، ایشون تعریف می کنن ، به خدمت حضرت امام (ره) رسیدم ، به ایشون عرض کردم آقا ! این چه کاریه ؟! اصلاً این با مصلحت و سیاست و درایت شما جور در نمی یاد . خُب امشب رو می شینیم توی خونه ، فردا صبح راهپیمایی می کنیم . امام (ره) فرمودن : نه ، همین امشب . خیلی اصرار کردن . مرحوم طالقانی ، شهید بهشتی (ره) ، حضرت آیت الله خامنه ای و بزرگان اون زمان ، اصرار کردن که آقا ! این حکم تون رو یه جوری برگردونید . امام (ره) آخرش مجبور شدن گفتن : “ آقا ! شاید این حکم از من نباشه !! اگه آقا (عج) گفته باشه ، بازم می گید نه ؟! ” این می شه قاعده لطف . یعنی امام زمان (عج) در اون برهه های خطرناک ، مسؤولین و هدایت کننده ها و ائمه ها و ولی های جامعه رو تنها نمی ذاره . و این قول امیرالمؤمنین (ع) هست . روایت دوم : در بحارالانوار ، جلد 28 ، صفحه 70 اومده : در دوره غیبت امام غائب (عج) ، مردم از حدود و چهار چوب احکام شرع خارج خواهند شد ، ( الان شما تطبیق بدید ببینید این طوری شدیم یا نه ؟ وقتی که می گن : “ مردم ” ، زود به جمع کانون یا شیراز یا ایران نگاه نکنید . در روایت ها ، مردم ، یعنی تمام مردم جهان ، و در زمان حاضر ، یعنی همین هفت میلیاردی که الان در جهان وجود داره ) ادامه روایت : بسیاری از آنها گمان خواهند کرد که حجت الهی از دنیا رفته ولی سوگند به خداوند در چنین دوره ای حجت خداوند در بین مردم کوچه و بازار در رفت و آمد است . وی حرفهای مردم را خواهد شنید و او مردم را خواهد دید . ولی آنها تا زمان فرج ، قادر به دیدنش نیستند . این یعنی چی ؟ یعنی حضور فیزیکی امام (عج) در جامعه ! در زمان غیبت ، امام (عج) در یک جزیره و یا جایی مخفی نشده ، با این روایت معلوم می شه اون افسانه ای که در مورد امام زمان (عج) و جزیره برمودا ساختند ، دروغ محضه . امام زمان (عج) در میان ما می چرخه ، اصلاً ما خودمون اِنْ قلت داریم . اون کسی که در سمینارهای دربسته می شینه و برای مردم تصمیم می گیره و بعد سوار ماشینش می شن و به خونه ا ش می ره ، نه توی اتوبوس می شینه ، نه توی تاکسی ، نه بین راه ها رفت و آمد می کنه ، نه بین کوچه و بازار هست ، نه خرید می کنه ، نه اصلاً حساب و کتابِ پولش براش مهمه ، این نمی تونه برای مردم تصمیم بگیره . اون کسی می تونه امام زمانِ مردم باشه که با مردم ما راه می ره ، با مردم ما می خوره و می آشامه ، با مردم ما خسته می شه ، با مردم ما می خوابه ، با دردهای مردم ما گریه می کنه . و حتماً امام (عج) باید در بین مردم حضور فیزیکی داشته باشه . و بر طبق روایت موثق امیرالمؤمنین (ع) ، امام زمان (عج) ، در بین ماها حضور فیزیکی داره . در روایت دیگه ای که قبلاً در بحثهای سیاست انتظار براتون گفتم ، وقتی امام زمان (عج) ظهور می کنن ، خیلی از ماها و حتی در روایت اومده اغلب شیعیان ، امام زمان (عج) رو می شناسن . می گن : ما امام (عج) رو یه جایی دیدیم . و ایشون جزء کسانی هستند که وقتی دیدیم شون چهره شون توی ذهنمون می مونه . خوب دقت کنید ، طرف می گه : آقا ! اون روز امام زمان (عج) اومد پیش من . خُب راست هم می گه . توی خواب یا حتی بیداری ، توی خیابون ، یه کسی رو می بینه که یه حرف غیبی می زنه . اما این رو بدونید امام زمان (عج) یه جمال ثابت دارن ، اگه یکی گفت : من امام زمان (عج) رو به قیافه یه پیرمرد دهاتی دیدم و یا به قیافه های دیگه ای ، مطمئن باشید دروغ می گه . امام زمان (عج) یه جمال ثابت دارن ، به هیچ قیافه دیگه ای هم در نمی یان . نه پیر مرد دهاتی ، نه سید بلند ، نه سید کوتاه و . . . فقط به قیافه خودشون . امام زمان (عج) جوانی در حدود سی سال هستند ، با قیافه ای کاملاً مشخص و ابداً اون قیافه تغییر نمی کنه . یعنی امام زمان (عج) ما ، به قیافه دیگه ای ظهور نمی کنن . به همون قیافه ای ظهور می کنند که در زمان غیبت ، در بین مردم ظاهر می شدند . اما آقا امیرالمؤمنین (ع) در مورد علل غیبت ، می فرمایند : ( بشاره الاسلام ، صفحه 63 ) روایت اول : امان از ستمکاران ، ( ستمکاران کیا هستن ؟ ) حکام ظالم و جور ( کسانی که با امام زمان (عج) ما مشکل دارند . کسانی که همین الان اگر امام زمان (عج) ما بیاد بر علیه ایشون شمشیر خواهند کشید ، تا امام زمان (عج) مطمئن نباشه که بر اینها پیروز و برنده می شه ، ظهور نمی کنه ) دوم : کسانی که به نام امام زمان (عج) ستم می کنند . ( بعداً به این می رسیم ) سوم : مؤمنین و مؤمناتی که الان خیلی عادی دارن زندگی می کنن اما در برهه امام زمان (عج) که صعب مستصعبه و خیلی دوره سخت می شه ، ایمانشون رو از دست می دن و به خودشون ستم می کنن ( ظلمتُ نفسی ) . این سه گروه کسانی هستند که از علل غیبت امام زمان (عج) هستند یا بهتر بگیم ، از موانع ظهور آقا امام زمان (عج) هستند . روایت دوم : آن حضرت (عج) از چشم مردم نهان خواهد شد تا مردمان گمراه از مردمان غیر گمراه شناخته شوند . اگه امام زمان (عج) ظهور کنن ، شاید یه عده ای همین طوری ایمان بیارن ، دقیقاً مثل زمان پیغمبر (ص) که ابوسفیان و خالد بن ولید ایمان آوردند . اینها ایمان آوردند ، چرا ؟ چون قدرت در دست پیغمبر (ص) بود ، امام زمان (عج) می خواد در برهه ای شیعه ، امتحانش رو پس بده که قدرت در دست شیعه نباشه ، گمراهان و انسانهایی که در صراط مستقیم هستند ، قبل از ظهور امام زمان (عج) ، خط مرزی بینشون محکم ، مشخص ، پررنگ و آماده باشه . برای این که امام زمان (عج) بیاد و گمراهان رو کنار بذاره و از انسانهایی که امتحان شون رو خوب پس دادن ، رسماً استفاده کنه . حالا این که گمراهان در اون دوره هدایت می شن یا نه ، یه بحث دیگه است . اما این گمراهان ، جزو کارگزاران و اعضاء اصلی حکومت امام زمان (عج) نخواهند بود . پس این هم دومین دلیل غیبت از قول آقا امیرالمؤمنین (ع) . امام علی (ع) در نهج البلاغه ، حکمت 139 می فرمایند : شما به خاطر ظلمها و ستمهایی که بر فرزندان من خواهید کرد ، به این مسئله ( غیبت ) و سختی های آن دچار خواهید شد . مردم مدینه ، کوفه ، نجف ، سامرا ، عراق ، عربستان و حتی برخی مردم ایران ، در طول تاریخ ، قدر امامان شون رو نشناختند و این تجربه قدرنشناختن 13 معصوم ، تجربه سختی برای خدا بوده و دیگه این تجربه تکرار نخواهد شد . دیگه خداوند تبارک و تعالی وجود نازنین و پربرکت و سراسر قابل استفادة امام (ع) رو در اختیار امام ناشناس ها و قدر ناشناسان قرار نخواهد داد . قدر ناشناسان اونهایی نیستند که بعد از ظهور ، به پای امام زمان (عج) بیوفتن ، اونهایی هستند که همین الان قدر امام (عج) رو نمی دونن . قدر شناسی امام (عج) رو باید اثبات کنیم . به قول آقا امیرالمؤمنین (ع) اثبات کنیم که اگر آقا بیاد ، ما چقدر قدرش رو می دونیم . آقا ! شما تا حالا چه کار کردی ؟ پرونده ات رو بیار ببینم ! اگه قدرشناسی امام (عج) ، 200 مورد داشته باشه ، پنجاه تاش رو انجام دادی ؟ که حداقل بگیم ما قدر امام (عج) رو در زمان غیبت می دونیم . پس این سه دلیل ، از دلائل مهم غیبت از قول آقا امیرالمؤمنین (ع) بود . اما آثار غیبت : 1 ـ سرگردانی مردم ، در کتاب کمال الدین شیخ صدوق ، صفحه 203 ، اومده : ( روایتهایی که شیخ صدوق جمع آوری کرده ، همه مستند و درست هستند اصلاً از لقبش مشخصه ، صدوق فامیل ایشون نیست ، لقبشه ، صدوق یعنی کسی که از نظر شیعه هرچی گفته ، درست بوده . این بزرگوار و شیخ مفید در انتخاب روایات بسیار وسواس داشتند و از علمای قهار علم رجال بودن . سند روایات رو با وسواس زیاد ، بررسی می کردن . روایتهایی که نقل می کنند بسیار دقیقه ، به روایت دقت کنید ! ) ای مردم ! آگاه باشید در چنان شرایطی اگر کسی در این راه ثابت قدم باشد و در نتیجه طولانی شدن دوره غیبت ، قلب او قساوت پیدا نکند ، در روز قیامت با من خواهد بود . مواظب باشیم ، طولانی شدن غیبت ، ما رو به غفلت دچار نکنه . غیبت و غفلت ، در حقیقت زمینه ساز همدیگه هستن . این ضرب المثل فارسی رو همه بلدید ، دقیقاً همین صحبت من رو تأیید می کنه ، ضرب المثل می گه : از دل برود هر آنکه از دیده رود . مراقب باشید ، به خودتون تلقین کنید . دائم با ذکر و دعا همراه باشید ، دائم به یاد ائمه (ع) باشید ، با بکار بردن اسامی مختلف این یاد آوری رو برای خودتون داشته باشید . چه اشکالی داره توی دفترت ، روی کیفت ، روی کلاسورت این اسامی رو بزنی ؟ آقا ! خجالت داره آدم روی کلاسورش بزنه : “ اللهم عجل لولیک الفرج ” ؟! یارو عکس دختر و پسر غربی رو می زنه ، خجالت نمی کشه ، ولی ما خجالت می کشیم . اول دفترت که می خوای شروع کنی ، بنویس : “ او خواهد آمد ! ” “ اِذا جاء نصرالله والفتح ، وَ رأیت النّاس یدخلون فی دین الله افواجا ، فسبح بحمده ربک واستغفره انه کان توابا ” این خجالت داره ؟ باید به خودمون تلقین کنیم . جوون هستی ، از پونصد جا دارن به تو تلقین می کنن ، تو نباید یه خود تلقینی داشته باشی ؟ ( به قول متافیزیکی ها ! ) در کتاب بحار الانوار ، جلد 28 ، صفحه 111 ، اومده : دشمنانِ شیعیان از آنها بدگویی کرده و افراد فاسق و شرور به شرارت و گمراه سازی مردم خواهند پرداخت . چیزی که الان واقعاً مشخصه دیگه . می گه شیعیان خالص در معرض اتهام ها قرار می گیرن ، دشمنان شرور مشغول نقشه سازی و گمراه کردن مردم می شن . این گمراه کردن مردم ، در دو جبهه هست : 1 ـ جبهه رسمی و علنی فساد . که انشاءالله توی برنامه ام هست یه منبر تند راجع به این موضوع براتون بذارم . فعلاً بذاریم این منبرهای عادی بگذره ، یه کم شماها سر جا بیاین ! چون اگه یه نفر همیشه تند صحبت کنه و داد بزنه ، دیگه تندیش به دل نمی چسبه . آدم باید هر سه ماهی ، شش ماهی ، یه بار تند صحبت کنه . پس یکی جبهه رسمی فساد هست که در جای خودش بهش می پردازیم . 2 ـ جبهه غیر رسمی و غیر علنی و شبکه های زیر زمینی فساد که دیگه به خیابونها کاری ندارن ، به مجالس و پارتی ها کاری ندارن ، به کاباره ها کاری ندارن ، به رقاص خونه ها کاری ندارن ، حتی به دبیرستانها ، و دانشگاه ها هم کاری ندارن ، اینها همه جبهه های علنی هستن ، به سراغ خود ما می یان . به کانون کار دارن ، به هیأت ها کار دارن ، به بسیج کار دارن ، به نماز جمعه ها کار دارن ، به نماز جماعت ها کار دارن . به روحانیت ، به مداحان ، به متولیان فرهنگی ، به سازمان تبلیغات ، به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و . . . به جاهایی که باید دست مردم رو تو دست خدا بذارن . این مراکز رو با اسامی مختلف ، پر از کسانی می کنن که مشغول گمراه سازی هستند . و بعد ، اثر دیگه غیبت ، مشکل شدن دینداری : در بحارالانوار ، جلد 52 ، صفحه 111 اومده : امام علی (ع) می فرماید : برای صاحب الامر (عج) ، غیبتی است که در آن زمان هر کس به دین خود چنگ بزند و در آن استوار باشد ، همانند کسی است که با دست خود بخواهد بوته های خار را بکند . ( چقدر زیبا و قشنگ و لطیف امیرالمؤمنین (ع) اینجا با ما همدردی می کنه ، و بعد می فرماید ) به راستی چه کسی می تواند با دست خود بوته های خار را لمس کند ؟ من می دونم کار شما سخته . وقتی جلسه قبل گفتم : امام زمان (عج) روزی صد بار برای ما دعا می کنه ، یه وجه اش این هست که می دونه کار ما چقدر سخته . حضرت علی (ع) هم داره می گه : در آخر الزمان داشتن دین و درو کردن معارف دینی برای مردم ، مثل کسی هست که با دست لُخت بخواد بوته های خار رو از زمین بکنه . بوته های خاری که محکم در زمین ریشه دونده . در سخن امیرالمؤمنین (ع) لطایف زیادی هست . آخه می دونید ؟ خار یه موجود کم آب هست . برای رسیدن به آب ، باید ریشه های طویل و قطوری در زمین ایجاد کنه که کندن این خارها با دست خیلی مشکل می شه و واقعاً سخته . ( دینداری در آخر الزمان سخته ) و باز در بحار الانوار جلد 51 ، صفحه 114 اومده : در این دوره ، مردم از یکدیگر برائت خواهند جست . مردم یکدیگر را قبول ندارند . بدبینی در میان مردم رواج پیدا می کند . نیمه خالی لیوان رو دیدن ، جزو عرف مردم می شه . انجام خوبیها و پخش کردن خوبیهاو



 
  • بازدیدهای این وبلاگ ?
  • امروز: 117 بازدید
    بازدید دیروز: 44
    کل بازدیدها: 697955 بازدید
  • ?پیوندهای روزانه
  • درباره من
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
  • موضوع درباره امام زمان
    رضایت از خدا و از زندگی
    شرح دعای صحیفه
    شهدا از دیدگاههای مختلف
    امام سجاد و سختیهای بزرگ
    امام سجاد و جدش رسول الله
    امام سجاد و پناه به خدا
    امام سجاد و روز شب
    امام سجاد و فرشتگان
    حکایات هاشمی نژاد-400حکایت
    حکایات فاطمی نیا-100 حکایت
    حکایات استاد دانشمند-120 حکایت
    حکایات شیخ احمدکافی_60حکایت
    حکایات انصاریان_120حکایت
    حکایات مرحوم فلسفی_ 45حکایت
    حکایات شهید دستغیب_ 50 حکایت
    متن حکایات علامه حلی_10حکایت
    متن6حکایت از شیخ صدوق
    متن حکایاتی از شیخ عباس قمی_ره
    متن حکایات شیخ مرتضی انصاری
    وصال یار(1)
    وصال یار(3)
    وصال یار(2)
    وصال یار(4)
    وصال یار (5)
    وصال یار (6)
    یقین و محبت (1)
    یقین و محبت(2)
    یقین و محبت (3)
    یقین و محبت (4)
    هیئت علیه هیئت
    ملکوت انسان (1؛2؛3)
    مکتب عشق
    آسمانی شدن
    جهاد علمی
    توبه
    اخلاق کریمان
    موفقیت و سعادت
    متفرقه ها-مهم
    دید ما نسبت به مردم
    عمل به فرهنگ شهادت
    لینک ارگانهای مختلف و مراکز گوناگون
    هر چه می خواهد دل تنگت بپرس
    دانلود شبهات وهابیت و مسائل مربوطه
    فتاوای خنده دار و مستند وهابیها
    حکایت مختلف شخصیه دیدن داره ها
    تصاویر موضوعی
    افتخار خدمت به مردم(1؛2؛3)
    حرف حساب اینجاست...
    دانلود سخنرانی های حضرت امام خمینی
    منبر های آقای فاطمی نیاء-72 منبر
    منبر های آقای دانشمند
    منبر آقاتهرانی
    منبر آقای صدیقی
    منبر علامه مصباح یزدی
    منبر مرحوم فلسفی
    منبر مرحوم کافی
    منبر استاد مردانی
    منبر حجه الاسلام هاشمی نژاد
    پیرامون امام زمان-آیه الله ناصری
    طب قرانی-استاد خدادادی
    طب اسلامی -دکتر روازاده
    شخصی هاش این توست
    اخلاق(آقا تهرانی)
    شیعه...
    عکسها به سلیقه من...
  • اشتراک در خبرنامه
  •  
  • لینک دوستان من
  • لوگوی دوستان من
  • آهنگ وبلاگ من
  •